by bardoczeva

PURE DESIGN

PURE DESIGN

Áfonyás vajas keksz

Alaprecept sütipecséthez

2016. december 03. - bardoczeva

Van a mamám-féle vajas keksz recept, ami a családban kézről-kézre jár azóta is, mert olyan egyszerű, hogy elfelejteni sem lehet...én csak 10-20-30-nak hívom, erről így minden meg is jegyezhető.

Hozzávalók:

  • 10 dkg porcukor
  • 20 dkg vaj
  • 30 dkg liszt
  • plusz 1 tojás sárgája

Egy nagyon fontos dolog van, amíg a cukrász receptek nagy részében a vaj az szobahőmérsékletű, vagyis lágy és meleg, ehhez a recepthez minél hidegebb vaj kell.

Helyettesíthető margarinnal is, de számoljatok vele, hogy nehezebben boldogultok majd, mert nagyon fog ragadni. (Én is ezzel csináltam most, azért mondom, mert nem volt itthon vaj épp...de többször nem fogom elkapkodni...)
Az alapanyagok összedolgozása során is ügyelni kell rá, hogy minél kevesebbet olvasszunk rajta, lehetőleg gyorsan dolgozzuk össze az anyagokat, majd folpackban pihenjen a tészta a hűtőben egy órát kb.

Én annyit módosítottam ezen a recepten most, hogy a fele lisztet kiváltottam darált mandulával és tettem hozzá 10 dkg apróra vágott áfonyát is. Ez utóbbi alapanyagokra a Lidl-ben bukkantam, a szeletelt mandula ára kifejezetten csábító volt, mert kb 300-400 ft 10 dkg, szemben a többi gyártó 700-800 forintjával.

_dsc0326.JPG

_dsc0343.JPG

A tészta tehát pihen a hűtőben, itt az ideje előmelegíteni a sütőt. Nem kell túl melegnek lennie, sőt. kb 150 fokon hagytam és ennél nem állítottam melegebbre később sem.

Elővettem a kör alakú millió éves kiszúrómat (fánk szaggató??), és a TIGER-es sütipecsétet, amiért egyszerűen odáig vagyok, annyira bájos, annyira karácsonyi!
Finomlisztbe forgattam kicsit őket, hogy ne tapadjon a keksz.

_dsc0327.JPG

_dsc0328.JPG

Amikor kipihente magát a tészta a hűtőben és újra kezelhetőre húlt, elővettem, gyorsan átgyúrtam, majd a lisztezett deszkán kinyújtottam,amennyire az áfonya darabok engedték. Nem szabad túl vékonyra, mert kiszárad, mielőtt megsülne a sütőben. Ha meg túl vastag, megég a felülete és a belseje még nyers lesz. Kb fél centis vastagság az ideális.
Én először a kör alakú szaggatóval kezdtem, aztán pecsételtem le a köröket.

A gyúródeszkáról nem volt könnyű felvenni,mert az ablak alatt van a deszkám és a nap pont tűzött folyamatosan, úgyhogy hamar megint ragadóssá vált az egész katyvasz.
Ezt megelőzendő kis adagokat nyújtottam, és mintáztam, aztán egy széles, hosszú pengéjű késsel szedtem fel őket és tettem a sütőpapírra. A feljebb említett alacsony hőfokon épp csak addig kell sütni,amíg el nem kezd barnulni a széle. Ez olyan 10-15 perc volt nálam, de sütője válogatja!


Ennyi tésztából kb 20 db lesz.

_dsc0331.JPG

_dsc0334.JPG

_dsc0341.JPG_dsc0342.JPG

Az egésznek nagyon egyszerű a trükkje. Semmilyen tészta recept nem jó, ami "felfújódik" menet közben. Mit jelent ez?

Nem jó az a recept, amiben szódabikarbóna szerepel, az sem, amiben sütőpor. Ezek miatt a tészta ugyan könnyű és rugalmas lesz, mint a piskóta, ám nem tartja meg a formáját és a pecsét mintáját sem.

Minél tartalmasabb, "súlyosabb" a tészta, annál valószínűbb, hogy működik vele a pecsét is!

Ha tetszett a bejegyzés, gyere és kövess a facebookos oldalamon is, ahol hasonló, naponta megújuló tartalmakkal várlak!

A bejegyzés trackback címe:

https://bardoczeva.blog.hu/api/trackback/id/tr9112020591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed;