by bardoczeva

PURE DESIGN

PURE DESIGN

10 ok, amiért NE legyél blogger

2021. március 17. - bardoczeva

Napok óta rá vagyok függve a netflixen a THE BOLD TYPE című sorozatra, ami egy női magazin szerkesztőségében zajlik. Számomra inspiráló témákat érint, és ráadásul a napokban akadtam rá Bitay Andi Ezért hagytam abba a környezettudatosságról szóló posztok készítését című cikkére is. Ezek együtt voltak rám olyan hatással, hogy megírjam ezt a mostani bejegyzést, ami már rég feszített belülről. Az elmúlt 15 év bloggerkedése után következzen hát 10 ok, amiért ne legyél blogger:

1., Az emberek ma már nem olvasnak

A tiktok, a snapchat, legfőképp az insta és a face megváltozott felületei miatt a közösségi médiában egyre inkább a képekre és a videókra terelődik a figyelem. Amikor egy kép mellett néhány sorosnál hosszabb szöveg van, az emberek nagyon nagy része már azt sem olvassa el, nem hogy a hosszabb, tartalmasabb posztokat. Magas fokú elköteleződésre van szükség ahhoz, olvasói részről, hogy átrágják magukat a hosszabb bejegyzéseken. Számtalan esetben fordult elő már velem és más alkotókkal is, hogy részletes leírást készítettünk egy-egy alkotáshoz, felraktuk a képet, mellé linkeltük a leírást, és a kép alatt kommentben számosan megkérdezték, hogyan és miből készült. 

2., Sohasem fognak komolyan venni 

A mai napig, ha valaki megkérdezi, mivel foglalkozol és azt mondom, blogger vagyok, nevetnek...vagy megismétlik a kérdést: "De komolyan...mivel foglalkozol? Ebből nem lehet megélni..." . A bloggerkedés mára elcsépeltté vált és kapott egy kissé pejoratív felhangot is sajnos, aminek köszönhetően egy lusta, semmirekellő ingyenélővel azonosít az emberek nagy többsége, aki vagy csak mások írásaiból ollóz, vagy csak a szponzorációkból él. Sajnos azt kell mondanom, hogy sokszor van ezeknek a mellékzöngéknek valóság alapja, hiszen egészen kevés az a blog, ahol a tulajdonos maga ír, maga fotóz és csak és kizárólag saját anyagokkal dolgozik. Én erre különösen nagy hangsúlyt fektettem, de ez olyan, mint széllel szembe pisilni. Néha nagyon kellemetlen. 

3., Ha pénzt szeretnél keresni a munkáddal, ne adj isten, többet, mint a gépsor mellett álló gyári munkás, akkor ne ebbe fogj!

A bloggerkedéssel pénzt keresni több módon lehet. Tartalomgyártóként eladhatod az írásaidat cégeknek, magazinoknak. Elfogadhatsz felkéréseket, ám ezek nagy része nem pénzért, hanem termékért cserébe várja el a minőségi tartalmat, ebből nem lehet a boltban kenyeret venni. Ha beállsz egy magazinhoz, azzal az olvasóid szerint állást foglalsz, és az olvasóid felét elveszted, mert nem tudnak azonosulni az adott portállal. Ha egy cég mellé állsz oda nyilvánosan, akkor pedig egyenesen eladtad a lelked, meg ugye "van az a pénz"...ismerős? Ha fizetős workshopot szeretnél tartani, hogy a nehezen megszerzett tapasztalatod és tudásod átadásával másoknak esetleg éveket spórolj, anyagias vagy, mert más ingyen osztja meg a tudását, ha terméket szeretnél eladni, akkor is, ha saját, akkor kereskedő vagy és piacteret vezetsz, nem blogot. Ha reklámozol, arról már ne is beszéljünk, az influenszer lassan egy szinten van az influenzával, egyikre sem vágyik senki önszántából. 

4., Az olvasók mindent is ELVÁRNAK

Elvárják a magas minőséget, a képzettséget, az alaposságot, pontosságot, hogy mindig ott legyél, hogy azonnal válaszolj, hogy ne hibázz, ne légy figyelmetlen, ne légy fáradt, legfőképp soha, de soha ne okozz csalódást. Ez pedig lehetetlen, mert elképzelnek  Téged valamilyennek, teljesen függetlenül attól, milyen is vagy valójában, és ha ebbe a skatulyába egy-egy lépésed, írásod nem passzol, csalódást fogsz okozni. Ennek pedig hangot fognak adni. Nem felelhetsz meg mindenkinek, de minden pillanatban a nyomodban lesznek és azt lesik majd, mikor hibázol, hogy ezt a tudomásodra hozhassák. Ma már mindenkinek minden JÁR alanyi jogon, mindenkinek vannak jogai, de senkinek nincsenek kötelességei (pl. tiszetelet). Ahogy egyre népszerűbb leszel, úgy lesz egy egyre rosszabb. 

5., Mindig másokhoz fognak hasonlítani

A blogger "szakma" semmiben sem különbözik a többi munkahelytől, számtalan pletyka terjeng, klikkek vannak, "ellenfelek", riválisok és sokszor maguk az írók is a többiekkel vannak elfoglalva ahelyett, hogy a maguk dolgát igyekeznének minél magasabb színvonalon végezni. Nem kell meglepődni hát, ha az olvasótábor is hajlamos követni őket, és reagálni, végtelen spirálokat indítva meg ezzel, amiknek soha nincsen jó vége. Soha nem lesz olyan, hogy Te egyedül, mindig úgy fognak tekinteni Rád, mint egy nagy rendszer része, egy a sokból, akit, ha egyik nap nem megfelelő tartalmat hoz, másik portálra, másik bloggerre cserélik. 

6., Ne nagyon vállald a személyes véleményed, ha nem állsz rá készen, hogy BÁRMIRE képesek az ellenfeleid

Biztosan ismered a békás kísérletet, ha egy békát forró vízbe dobnak, kiugrik, ám ha hidegbe teszik és lassan melegítik körülötte a vizet, meg se moccan, addig üldögél benne,amíg fel nem forr. Ha szereted a nyugalmat, nem mész bele komolyabban, hogy az élet dolgaival kapcsolatban mi a Te őszinte, személyes véleményed, ám ez langyos víz. Talán nincsen annyi konfliktus, de nem nagyon tudsz átütő bejegyzéseket írni addig,amíg csak kerülgeted a forró kását. Ahogy mindig, itt is igaz, hogy mindennek megvan az ára, és az értékes dolgokért magas árat kell fizetnünk. Ha kiállsz bármi mellett, tüske leszel azok szemében, akik képtelenek kiállni bármi mellett, vagy bármi ellen, mert nem elég bátrak. Ha szembesíted őket azzal, hogy Te viszont bátor vagy, ne számíts tapsviharra. 

7., Megváltoztak a szabályok, manapság a konkrét tartalomnál már sokkal fontosabb a párbeszéd, amit elindítasz vele. 

Az online tartalomszolgáltatás világa forradalmi időket él szerintem. Lassan telítődik a "piac", mert minden fiatal youtuber vagy blogger szeretne lenni, számtalan blog van már, számtalan instagrammer, egyre nehezebb olyan kapcsolatot kialakítani az olvasókkal, ami érzelmi kötődéssel, lojalitással jár, egyre nehezebb közösséget építeni, úgy értem, hogy egyre nehezebb valódi értékekre alapozva további értéket építeni, mert az értékrendek szétesőben vannak. A covid pedig nem segített ennek a területnek sem, még nagyobb lett a tolongás, mindenki ide tette át a székhelyét, aki tehette, a bőség zavara pedig azt jelenti, hogy egyre kevésbé látszódsz. HA nem tudsz kapcsolatot létesíteni az olvasóiddal, hamar tovább fognak állni. Kicsit idétlen hasonlat, de mint a tinderen, ránézel egy képre, esélyt sem adsz rá, hogy akár egy szót is válts vele, ha az első pillanatban nem fog meg rajta bármi, már megy is a süllyesztőbe, és máris a szemed előtt a másik, ráadásul MINDIG ott lesz benned a tudat, hogy lehet, hogy még ennél is van jobb...mindig van jobb...


8., Trendek

Vannak trendek, amiket követned kell, ha folyamatosan képben akarsz lenni. 
Legyél állatvédő, gendersemleges, politikailag korrekt, lehetőleg vezess zero waist háztartást, vásárolj vegán, öko, bió, házi, fair trade termékeket, főzz otthon a családnak, kizárólag egészséges alapanyagokból, edzz folyamatosan, fehérítsd a fogad, botoxoltass, töltesd a szád, legyen napelemed, hőszivattyúd, a légkondit dobd el, repülőre, autóba ne ülj, multinál, fast fashion üzletben ne vásárolj, kacatot ne gyűjts, ne legyél szélsőséges, legyél elfogadó, sose legyen rossz kedved és ...csak néhány a napjainkban "menő" témák közül. Ha ezek közül választasz, vagy többet is társítasz, garantáltan menő leszel. HA tudod hibátlanul, HITELESEN csinálni, de ha alapvetően nem ez az életed, nem leszel hiteles. Meg fogják érezni, hidd el. Ha évekkel ezelőtt leírtál valamit és évekkel később annak ellentmondóan cselekszel, vagy viselkedsz, véged. Emlékezni és emlékeztetni fognak rá. Ha pedig csak azért állsz be egyik vagy másik sorba, mert mindenki ezt csinálja, csak azért teszel új keretet a facen vagy használsz egy-egy hashtaget, mert ezzel nagyobb elérést generálhatsz...szerintem Te is tudod...az új isten az elérés lett. Minél nagyobb számok elérése, mert ezek adják meg a számszerűsíthető értéked ezen a piacon. Nem a véleményed, nem a mondandód, egyes egyedül az, mennyire tudod megmozgatni az olvasóidat, mennyire tudod őket befolyásolni, röviden: mekkora a hatalmad felettük. A cégeknek nem Te kellesz, hanem a hatalmad. A befolyásod. Megfizetik, hogy használhassák a kapcsolati hálód, amibe Te annyit fektettél. 

9., Ha nem vagy elég magabiztos, ha nem vagy elég bátor, ne ezt az utat válaszd!

Kiállnál sok ezer ember elé elmondani egy beszédet nyilvánosan egy térre egy hangosbemondóval vagy mikrofonnal? Nem? Pedig a virtuális térben pont ezt teszed. Abban a pillanatban, hogy megnyomod a "küldés" gombot és fellövöd a bejegyzésed az éterbe, kiállsz a tömeg elé és vállalnod kell a következményeket. Nincsen hova bújni a kommentek elől, mert nem kerülheted el őket. Ha letiltod a kommentelés lehetőségét, semmire sem fogsz jutni, l. 7. pont. Ha nem hagysz felületet a reakcióra, senkit nem fogsz érdekelni, elkönyvelnek egy rugalmatlan, gyenge senkinek, aki gyáva, aki nem mer felelősséget vállalni, aki nem képes érdemi vitát folytatni. Ha nem szólalsz meg, úgy fogják gondolni, nincsen mit mondanod, akkor is, ha amúgy lenne. De gondolj bele, mennyire zavar Téged is, amikor egy beszélgetés során valaki elmondja a véleményét, majd hozzáteszi, hogy egyébként ne fáradj a válasszal, mert nem érdekel...ha letiltod a kommenteket, ezt teszed. Nyilvánvaló lesz az olvasóid számára, hogy ez egy egyirányú kommunikáció, egy közlés, mely ahogy jött, egyik fülükön be, a másikon ki, hiszen nem jelent semmit, nincsen súlya. 

Ha viszont meghagyod a lehetőséget, akkor legyél nagyon nagyon biztos abban, hogy amit leírtál, azzal ezer százalékig tudsz azonosulni, azt bárki előtt meg tudod és meg is akarod védeni, vannak érveid, és van erőd harcolni az igazadért. Mert azt garantálom, hogy lesz, aki ellent fog mondani és megpróbálja majd elhitetni Veled, hogy a véleményed semmit sem ér. Arra fognak hivatkozni, hogy joguk van a véleményükhöz, és véleményszabadság van, a net meg nem a tied kizárólag. De az már senkit nem érdekel, hogy Neked is ugyanolyan jogod van a Te véleményedhez. 

10., Sosem maradhatsz huzamosabb ideig a csúcson

Bizonyára ismersz olyan zenészeket, színészeket, akik képtelenek voltak a hirtelen népszerűséggel járó változásokat jól kezelni. Bloggerként megvan minden nap a lehetősége annak, hogy "felkapnak", a megosztások világában elég egyetlen jól eltalált poszt és a mennyekbe repíthet a közönség. Könnyedén ott találhatod magad a csúcson, de minden pillanatban születnek ilyen bejegyzések és senki sem garantálja, hogy a következő nem szól még a Tiednél is nagyobbat. Ha pedig ez bekövetkezik, egyik pillanatról a másikra fognak "elfelejteni", mert a tömegek mindig egyszerre mozdulnak. Felérhetsz a csúcsra, de hogy ott is maradhass, vagy legalábbis a közelében, ahhoz rengeteg beletett munkára lesz szükség. Okosnak kell lenned, folyamatosan kapcsolatokat kell építened, amint lehetőséged nyílik rá, és hiteles, őszinte íróként az életed minden pillanatában készen kell állnod rá, hogy változtass, alkalmazkodj. Minden változik körülöttünk, pláne az elmúlt évben, ha valaki képtelen az alkalmazkodásra, le fog morzsolódni. Változnak az elvárások? Figyelni kell, követni őket és velük változni. Eltűntek a blogok, mert mindenki a facebookra tette át a székhelyét vagy instára? Bele kell tanulni és menni kell velük, vagy ELŐTTÜK. A tizen-, huszonévesek szokásai lassan beférkőznek a középkorúak felhasználói szokásai közé is, ezért ha képben akarsz lenni, kövess tiniket!  Bár a virtuális világban úgy tűnik, hogy ez egy hobbi, pillekönnyű szórakozás, ez kőkemény munka. Napi 12-14 órám van abban, hogy írok, fotózok, adminisztrálok, kapcsolatot tartok. Mondhatjátok, hogy könnyű nekem, otthonról. De nem, ez nem könnyű. Nincsenek körülöttem élő, felnőtt emberek, munkatársak, nincsen társaság, a két gyerek itthon, a lakás, házartás itthon és egy pillanatra sem lehet elszabadulni. Nincsen munkahelyem, ahová felöltözzek, nincsen munkaidőm, ami végeztével letehetem a felelősség legalább egy kis részét. Nem kell gyerekfelügyeletről gondoskodnom, az igaz, de cserébe dolgozni sem tudok, amikor nekik főzök vagy online órán ülök mellettük, vagy házi írás közben. Apu azt mondta tini koromban, kislányom, nem lehet egyszerre b@szni is meg szűznek is maradni (nézzétek el a szóhasználatot, de így szemléletes igazán, nem akartam puhítani). Ha nem dolgozom, nincs pénz. Nincsen havi fix fizetés. 


+1., ÍRJ!
Ha boldoggá tesz, ha erős Benned a küldetéstudat, ha van mondanivalód, ha tudod, hogy tehetnéd ezt a világot jobbá, ÍRJ! 
...és küldd el nekem, hogy elolvashassam! 

Szeretettel:
alairas_4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://bardoczeva.blog.hu/api/trackback/id/tr9416468124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed;